Pages

March 23, 2011

Selamat Pengapit Baru.

For the first time in my life, I was a bridesmaid. Tp rasanya salah la... Pengapit, bukan bridesmaid. I don't think their roles are remotely the same at all, kan?

Ok. So it was my first experience being a pengapit. Been a flowergirl one too many times tho T_T. Memang bidan terjun giler. PENGAPIT TERJUN, to be exact.

It was my cousin's wedding. Supposedly, age wise, on my father's side, I was next on the line to get married. For girls, anyway. As for my mother's side, I was the first in line since the day I was born T___T. So it was like quite a pressure being at the wedding..even more so when you're chosen to be the pengapit. Tapi i cool.

But that's a different story.

The wedding was in Miri. I live in Bintulu. Bintulu-Miri is like a two-hour-drive, plus plus. The thing is, I brought only ONE pair of baju kurung. I thought the kenduri was like a one day event, nikah terus bersanding pastu habis. Boy, was i wrong. DAHLA BAWAK SEPASANG JE, JADI PENGAPIT PULAK TU!!

MAKANYA, saat pengantin mau dinikahin, i ended up wearing
.
.
.
.
.
.


THIS.
So there I was, staying close to the bride. Holding on to her bouquet of flowers, while looking SO OUT OF PLACE. Malewww dowh.


Kau duduk dendiam situ. Degil eh..

Pengapit Rugged. Buang tebiat.
 



With 1/6 of my cousins. I have a lot more.



Yang paling tua jgk buat perangai tak senonoh tak pakai baju kurung.
 











My cousin Emma and her husband.

The next day. Hari persandingan. Kebetulan pulak baju yg i bwk sama kaler ngan pengantin. Purple jugak. Tapi pengapit lelaki takde baju purple, dia pakai baju melayu putih. Bolelaa...


Ok. Much better. Tapi mcm nenek2 pulak.
Sebenarnya blur-blur jadi pengapit ni. Kengkadang tak sure nak buat apa. Lap-lap peluh kt muka pengantin, lap-lap tangan n dahi masa tepung tawar, betulkan veil, angkat ekor baju. Ikut pengantin ke hulu ke hilir. Basically tu je la...hahah! Amateur.

With more of my cousins.
EH, I also helped the bride tukar-tukar baju, tukar-tukar jewelleries. Pastu kan, masa tu dia bukak rantai emas dia dan disebabkan tgh kalut nk cepat, tak tau nak simpan kat mana, she asked me to wear it around my neck for a while. So i did. And I wore all the way back to Bintulu. Ngahahah! Dah smpi rumah baru perasan.

Beware. Pengapit Pencopet. Sila jangan ambil khidmat dia untuk jadi pengapit anda.


Pictures courtesy of saudara-mara, pakcik dan makcik yang upload kat facebook. Sekian, terima kasih.


4 comments:

cik tim said...

me pon blur je masa jd pengapit, xtaw ape kna buat. da la semacam je rasa kna bdiri sebelah pengantin. muahhaaaa, jd malooo sndiri ;p

mis_hareena said...

hahaa....kelakar seyh...nape x pinjam baju kurung cousin u? =p

neena said...

cik tim: tau xpe. segan pon ada kan huhuhu...mencapub tak pasal2.

mis_hareena: hahah! i pn xtau nape. semua last minute. Takde yg sama size ngan i kot..

Anna Syue Fashion House said...

whatever it is.. sooo shantek !! =))

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...